Alla inlägg av viprogra

matcha kod med bild

kojo2   kojo4    kojo3 kojo1

1                              2                               3                                            4

A                            B                              C                                             D

kojokod2           kojokod3                        kojokod4                          kojokod1

Början på forskningsprojektet

Under läsåret 14-15 kommer vi göra en studie i år 5, på om och i sådana fall hur, programmering kan stötta elevernas förståelse av matematik. Studien kommer göras i samarbete med Stockholms Universitet och finansieras av Stockholms Stad för att främja klassrumsnära forskning. Läs gärna mer om FoU här.

Det första vi gjorde var att försöka kartlägga vad eleverna har med sig för förkunskaper. Dels gjordes ett test med hur mycket de kan om koordinatsystem, då det är ett väldigt centralt tema i programmering. Dels gjorde eleverna problemlösningsuppgifter från IT-tävlingen . Som alla elever på skolan, fick även år 5 rita sin bild av hur internet fungerar.

Skärmavbild 2014-08-19 kl. 16.29.21

Det vi kunde se i problemlösningsuppgifterna, var det vi sett i nationella proven i matematik, att de flesta saknar strategier för att förklara hur de tänker vid problemlösning. På problemet ovan var till exempel den absolut vanligaste förklaringar till svaret att det var ”Han som skyllde ifrån sig, för han verkar mest misstänkt”. Vår tes är att vi genom att träna algoritmtänk i programmering, ska kunna stärka elevernas strategier vid problemlösning i matematik.

Idag fredag har vi, Susanne och jag, haft ett möte med forskargruppen inom STLS där vi kommer ingå. Vi ska försöka hitta en mer specifik frågeställning att titta närmare på, men det vi diskuterade om transfer känns väldigt aktuellt. Transfer handlar om att överföra kunskap från ett område till ett annat. Jag har sett så tydliga tecken på svårigheten i det, genom programmeringen. Eleverna kan obehindrat röra sig i koordinatsystem, justera vinklar och bågar, så länge det sker på skärmen. I matteboken är det dock helt borta. Kan vi hitta en metod för att överföra kunskaper mellan de olika uppgifterna? Det vore väldigt spännande att titta närmare på.

Karin

Presentation för Javaprogrammerare

Igår var det dags att berätta om vårt jobb igen, den här gången för runt 200 javaprogrammerare i World trade center vid centralen. Simon K, Ludvig H, Maja, Cornelia och Ester ställde upp och kvällsjobbade lite tillsammans med fröken Karin. De gjorde ett lysande jobb. Maja berättade hur lite hon kunde från början, men lärt sig nu. Cornelia och Ester fick göra sin Kodu-presentation till fel film, men gjorde det utmärkt. Ludvig berättade om grunderna i Kojo och Simon liveprogrammerade ett matteprogram på engelska. Publiken var djupt imponerad.

bild (25)

Hur proffsiga som helst!

bild (24)

Där inne i mörkret bakom ridån gömmer sig Simon och Ludvig.

bild (23)

På Karins signal hoppade alla barnen fram, till publikens jubel.

bild (22)

Nöjda föreläsare ville inte åka hem direkt. WTC:s godisutbud skulle utforskas först.

Presentation på Microsoft

bild (13)

I fredags 24/5 var vi på besök på Microsoft. Joke Palmqvist och Eva Pethrus som jobbar där, blev så imponerad när de såg eleverna presentera på SETT-mässan, att de ville bjuda in oss för en liten presentation på plats på kontoret. Efter lite olika äventyr på väg dit, kom vi äntligen fram och fick fika.

bild (14)

bild (9)

 

Gratis läsk! Lite svårt att motstå. Många kissnödiga på vägen hem :)

Microsoft

Jesper, Edvin, Maja och Camila berättade lite om Kodu. Disa, Ester, Isa, Elias och Kevin berättade om sina spel de gjort till Kodu-tävlingen.

Efter det var klart var det frivilligt att stanna kvar och spela de olika kinectspelen som fanns. Ungefär halva klassen stannade och hade väldigt kul.

bild (10)

Johannes spelar fotbollsspel

bild (12)

 

Oscar kastar spjut.

bild (8)I

var, Edwin, Kevin och Victor kör skidspelet.

 

Föredrag för Scalaprogrammerare

bild (15)

OBS! På bilden syns inte hela publiken. Det var minst 30 personer där.

bild (16)

Den 6 maj följde Ludvig H och Amanda med mig till en träff med Scala-programmerare. De imponerade på publiken med sitt proffsiga och inspirerande föredrag. De visade framför allt hur Kojo fungerar, eftersom Kojo använder språket Scala. Jag är jättestolt över mina elever som vill och vågar hänga med mig på sådana här äventyr. Det är mycket roligare att prata tillsammans!

SETT-mässan

Den 17-18 april fanns vi på plats på Kistamässan för att berätta om vårt arbete på SETT, en mässa för hur man ska använda digitala verktyg i skolan. Första dagen var Disa, Ester, Teodor och Ludvig H med. Andra dagen var det Noah, Ivar, Moa och Julias tur. Allihop imponerade stort på publiken med sin proffsiga presentation av Kodu.

bild (2)

Onsdagens team på plats i Stockholms Stads monter.

 

bild (5)

Vi fick prata seeent på eftermiddagen. Tur att det fanns lite godis att äta i montrarna.

 

bild (6)

Torsdagens gäng sprang på Beppe från Hjärnkontoret och Det funkar. Mest Karin som var impad faktiskt.

bild (7)

Stockholms stads snygga t-shirts passade som …eh… handsken?